Co ma wspólnego rozwój mózgu z rozwojem fizycznym?

| Kategoria: Wszystkie | Komentarz: 0

Co ma wspólnego rozwój mózgu ? z rozwojem fizycznym ? ❓❓❓

Dziś już wiemy, że sport to nie tylko narzędzie do zwiększenie masy mięśniowej, poprawy kondycji czy redukcji tkanki tłuszczowej a coraz częściej wykracza poza aspekt zadbanej sylwetki ?‍♀️

Chciałabym pokazać szerszy – holistyczny aspekt – jak ruch wpływa na ogólny dobrostan całego naszego organizmu ☯️

I nie chodzi tu o godziny spędzane na siłowni lecz nawet krótka, spontaniczna aktywność ruchowa reguluje nastrój , logiczne myślenie i szybkość reakcji. Zwiększa zdolności poznawcze , pamięć i ogólne funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego ???

Już Hipokrates mówił, że najbezpieczniejszą i najpewniejszą drogą do utrzymania zdrowia jest dbałość o odpowiednią ilość pożywienia i ruchu. Dziś pojawia się coraz więcej wyników badań świadczących o tym, że jest to najważniejszy czynnik promujący zdrowie i przeciwdziałający występowaniu chorób cywilizacyjnych takich jak udary , choroby układu krążenia , nowotworów, cukrzycy czy otyłości ?

John J. Ratey ze szkoły medycznej Harvardu powiedział , że „ ruch wykazuje znacznie większy wpływ na kondycje naszej psychiki niż ciała” ???

W latach 80-tych naukowcy wyizolowali białko odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie mózgu w każdym aspekcie tzw. BDNF i na tej podstawie do dziś przeprowadzono tysiące badań w celu ustalenia związku tego białka z poprawą nastroju i funkcji poznawczych u ludzi po zakończonym wysiłku fizycznym.

Jakie wnioski ❓❓❓❓

✔️ Aktywność fizyczna wspiera tworzenie się nowych synaps i połączeń między komórkami nerwowymi . Skutkiem czego jest szybsze myślenie i zapamiętywanie, zwiększa się wydajność pracy mózgu.

✔️ Ruch odżywia i zapewnia prawidłową pracę mózgu, ale także serca, mięśni, płuc, krwi, komórek macierzystych.

✔️ Obniżenie poziomu BDNF u dorosłych powoduje trudność w przyswajaniu faktów i zapamiętywaniu. Mózg ma bowiem zdolność do tworzenia nowych komórek nerwowych przez całe życie. Tylko trzeba stworzyć warunki do ich namnażania, m.in właśnie poprzez wysiłek fizyczny.

✔️ Ponadto wysoki poziom tego białka sprawia, że mózg jest bardziej odporny na uszkodzenia i zwyrodnienie.

✔️ Już 20-minutowy trening ( np. jazda rowerem) zwiększa poziom BDNF o 30 %.

✔️ Regularne ćwiczenia poprawiają samopoczucie i odporność na stres. Trening reguluje nasz nastrój. Powoduje, że jesteśmy z siebie dumni. Zdrowy mózg reguluje zdrowe emocje.

✔️Osoby starsze, aktywne fizycznie później doświadczają problemów z funkcjami poznawczymi. Co więcej starsze , aktywne fizycznie osoby lepiej wykorzystują zasoby swojego mózgu niż osoby młode, prowadzące siedzący tryb życia.

✔️ Wbrew pozorom to właśnie ćwiczenia fizycznie a nie gry logiczne w największym stopniu wzmacniają mózg, stymulują neuroplastyczność– powodują powstawanie nowych komórek i połączeń nerwowych.

✔️ Ruch zwiększa możliwości poznawcze mózgu, wzmacniając koncentracje , pamięć i kreatywność.

Dane epidemiologiczne jasno wskazują, że styl życia, w którym są regularne ćwiczenia i ciągła aktywność poznawcza (np. nauka nowych umiejętności, ćwiczenia logicznego myślenia, bogate życie społeczne) opóźnia upośledzenia pamięci związane z wiekiem i zmniejsza ryzyko Alzheimera- choroby XXI wieku. Neurony osób dotkniętych tą chorobą cechuje znacznie obniżony poziom BDNF ⏳⏳⏳

Jakie sporty zatem wybierać ? ?‍♀️

? Jakiekolwiek ?

Zarówno trening siłowy, czy aerobowy wpływa na aktywność BDNF i działanie mózgu. Z badań wynika, że połączenie ćwiczeń fizycznych, odczuwanie bodźców i aktywność poznawcza ma największy wpływ na powstawanie nowych neuronów i neuroplastyczność.

Sport to trening mózgu. Zdecydowanie nie tylko w kwestiach mentalności, dyscypliny i samozaparcia.

I zgadzam się z A.Lowenem, że „Jeżeli ciało i umysł są jednością, to prawdziwe wychowanie fizyczne, powinno być jednocześnie ćwiczeniem umysłu i odwrotnie-trening umysłu powinien obejmować również ciało” ☯️

Komentarze: 0

Zostaw swój komentarz